Доласком воза „Connecting Europe Express“ у железничку станицу Београд Центар, званично је отворен „Западнобалкански железнички самит 2021“. Воз су јуче дочекали и обишли премијерка Ана Брнабић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић и заменик главног директора за Сектор мобилност и саобраћај у Европској комисији Маја Бакран Марчић, као и генерални директори железничких друштава. Премијерка је том приликом изјавила да су у Србији планирани железнички пројекти вредни више од шест милијарди евра, као и да је циљ да Србија комплетно модернизује железнички саобраћај и пругама се повеже са свим земљама у региону и са ЕУ. Међународни воз „Connecting Europe Express“, покренула је Европска унија у оквиру обележавања Европске године железнице 2021. и који ће за нешто дуже од месец дана проћи кроз 26 држава на старом континенту. Организатори Железничког самита Западног Балкана 2021. који је одржан у хотелу Хајат, били су Стални секретаријат Транспортне заједнице, Европска инвестициона банка (ЕИБ) и Европска банка за обнову и развој (ЕБРД), а домаћин догађаја Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
Самит је окупио министре саобраћаја из региона и земаља чланица ЕУ које се граниче са Западним Балканом, представнике Европске комисије и професионалце из области железнице, са циљем да се унапреде регионалне и европске саобраћајне политике и допринесе безбеднијем, боље повезаном и одрживом железничком саобраћају. Током самита, ресорни министри су потписали и декларацију „Посвећеност железници“. Изградња модерне дигитализоване железничке мреже са директним експресним возовима, који повезују најзначајније градове у региону, допринеће успостављању боље повезаности, сигурнијем облику транспорта за пословна и приватна путовања на Западном Балкану и одрживости животне средине, сагласили су се министри саобраћаја у региону. Одређени су приоритети, који укључују поновно успостављање мреже возова, у циљу боље повезаности у региону и ЕУ, унапређење процеса дигитализације система железница у области размене података код прекограничног превоза путника и робе, побољшање безбедности пружних прелаза као и отварање железничког тржишта.
„Имајући у виду да железнички саобраћај има најмање штетан утицај на животну средину, он је одговоран за изузетно мали постотак емисија гасова са ефектом стаклене баште и има велики потенцијал да допринесе економском напретку целог региона“, казао је Матеј Закоњшек, директор Сталног секретаријата Транспортне заједнице.
Током Самита, одржано је неколико панела дискусија, а једна од њих је била под називом „Пословања железнице“, коме су присуствовали директори железничких оператера из региона. Један од панелиста био је и генерални директор „Србија Карго“ а.д. Душан Гарибовић, који је том приликом пожелео угодан и успешан боравак у Београду и Србији и објаснио да је наша компанија национални оператер, која послује у конкуренцији са 11 приватних превозника, од момента када је тржиште превоза робе железницом отворено 2016. године. „Наша борба није само борба са Ковидом и њеним последицама, већ борба са неколико реалности које се најбоље виде одавде где ми живимо и радимо, а мало теже се примећују са стране. Суочавамо са инфраструктурним проблемима, пре свега због великих и капиталних инфраструктурних радова, који значајно отежавају посао свим железничким превозницима и истовремено наслеђен изузетно лош и стар возни парк реструктурирањем Железница Србије. Упркос томе, а захваљујући офанзивној политици и амбијенту, које је створило руководство Републике Србије у последњих неколико година, имамо велике инвестиционе пројекте и успевамо да испратимо повећање производње великих инвеститора и привредних субјеката, који имају све већу потребу за повећаном услугом и сервисом железницом“, између осталог рекао је генерални директор.
Потребно је задовољити и инфраструктуру и кориснике превоза, односно повезати их, у чему Србија Карго успева и највећа је сатисфакција то што су сви корисници, за које Србија Карго ексклузивно превози, већ годинама задовољни, без обзира на проблеме са којима се суочава (обилазни правци, коришћење дизел вуче уместо електро вуче услед неелектрифицираних пруга…), што у многоме повећава трошкове, односно расходе.
„Пословање је тешко, али смо се ми определили да идемо у два правца, један је стратешки, да пратимо све платформе и директиве пословања у ЕУ, па смо у том смислу пре две године купили 16 вишесистемских Вектрон локомотива, као залог за будућност, а са друге стране свакодневно покушавамо да доскочимо проблемима који се појављују због инфраструктурних радова и затвора пруга, да би корисницима превоза омогућили да у жељеном времену превезу своју робу“, казао је Гарибовић. Такође је поменуо добру сарадњу са свим регионалним, пре свега националним, али и приватним оператерима, као и чињеницу да ће Србија кроз коју годину имати репрезентативну инфраструктуру и возна средства, али да се до тада корисници превоза морају држати задовољни. „Пратићемо шта раде успешнији и бољи од нас, али истовремено апелујемо на већу флексибилност и већу толерантност према железничким карго предузећима, имајући у виду немогуће услове у којима послујемо, како бисмо спремно дочекали време како се послује у земљама Европске Уније“, додао је генерални директор у завршници дискусије.